Social media fotografie
Dit is waarom een goede fotograaf belangrijk is
Door Linkedin expert: Anneke van der Voort
Uren scrollen op gratis fotosites. Ik heb het jaren gedaan. Zoeken naar het perfecte beeld voor je social media-update. En uiteindelijk gefrustreerd eindigen met een nietszeggende stockfoto. Herkenbaar?
Het zoeken naar een beeld dat zowel professioneel als authentiek aanvoelt is als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Zorg dus voor eigen foto’s. In dit blog vertel ik je waarom het belangrijk is om te investeren in professionele social media fotografie en hoe het kan bijdragen aan je groei op social media.
Waarom social media fotografie onmisbaar is
Op social media draait het allemaal om connecties en het opbouwen van persoonlijk contact. Mensen willen weten met wie ze zaken doen. Persoonlijke, professionele foto’s dragen hieraan bij. Je presenteert je hiermee als een betrouwbare partner. En je laat zien dat je moeite hebt gestoken in je presentatie op social media. Investeren in social media fotografie helpt je op te vallen tussen andere experts. Het vergroot simpelweg je zichtbaarheid op social media.
Meer interactie met eigen, professionele foto’s
Eigen foto’s trekken de aandacht en zorgen voor meer betrokkenheid. Connecties zien je in hun tijdlijn voorbij komen en zijn nieuwsgierig naar wat je te vertellen hebt. Jouw foto’s zijn letterlijk scroll-stoppers. Updates met persoonlijke foto’s krijgen meer likes, comments en dus bereik. En dat leidt weer tot meer zichtbaarheid in je social media-netwerk en daarbuiten.
Soorten foto’s voor social media
Maar welke foto’s heb je dan nodig? Ik raad je aan een bibliotheek op te bouwen met verschillende categorieën foto’s. Denk bijvoorbeeld aan:
- Portretfoto’s: Een aantal professionele portretfoto’s van jezelf in verschillende settings en outfits, zodat je een goede indruk van jezelf kunt geven.
- Werkgerelateerde foto’s: Foto’s van jezelf terwijl je aan het werk bent, het liefst op wat verschillende plekken. Denk ook aan zaken die iets over jou zeggen. Je favoriete boeken, gadgets die bij je passen, enz. Alles wat iets over jou zegt kan op de foto.
- Foto’s van interactie met klanten: Foto’s van jezelf terwijl je in gesprek bent met klanten of tijdens een meeting met een potentiële klant.
- Foto’s die emoties uitdrukken.
Zorg voor een variëteit aan foto’s, zodat je jezelf op verschillende manieren kunt presenteren op social media. Zo’n rijke bibliotheek bouw je het snelste op als je met een social media fotograaf aan de slag gaat. Die weet waar je op moet letten en je hebt gegarandeerd professionele foto’s.
Zo versterk je je verhaal met mooie beelden en dragen jouw foto’s bij aan je persoonlijke merk.
Balans tussen professionele en eigen foto’s
Eerlijk is eerlijk. Ook selfies en andere spontane foto’s doen het goed op LinkedIn. Zet jezelf met de groep op de foto als je bijvoorbeeld een workshop of training geeft, of laat door iemand anders wat foto’s maken van jou in actie. Ben je op een inspirerend evenement? Hoe leuk is het om een sfeerimpressie hiervan te geven op LinkedIn. Wissel professionele foto’s af met eigen foto’s, zodat je een goede balans hebt.
Aan de slag met social media fotografie
Ben je geïnspireerd om aan de slag te gaan met foto’s die jouw persoonlijke merk versterken? Zorg in ieder geval voor de juiste balans tussen professionele en eigen foto’s. Door samen te werken met een social media fotograaf bouw je snel aan een fotobibliotheek waarmee het urenlang zoeken naar een geschikte foto definitief van de baan is.