Dit is waarom de eerste indruk online belangrijk is.
Val op met de juiste portretfoto
Door: Wijnand Geuze
Hoe kom jij op mensen over? Hoe schat jij anderen in bij een eerste ontmoeting? Kun jij een beeld vormen van iemand vanaf een foto en hoe lang heb je eigenlijk de tijd om een eerste indruk te maken?
Één tiende van een seconde… dat is de tijd die je hebt om een eerste indruk te maken. Slik… Zó kort? Ja, zo kort vertelt een experiment van Princeton psychologen Janine Willis en Alexander Todorov ons. In dit blog vertel ik meer over het belang van een goede zakelijke portretfoto bij deze eerste indruk en hoe een portretfotograaf je hierbij kan helpen.
Aan het eind van deze tekst heb jij meer inzicht in online indrukken, weet jij hoe jij jezelf online en bij sollicitaties beter kunt presenteren en weet je ervoor zorgt dat meedogenloos nieuwsgierig naar je worden.
Gezichten verkopen als warme broodjes
Een foto van twee mensen op een terras; op de achtergrond van de foto is een mooi berglandschap met ondergaande zon te zien en op tafel staat een lekkere maaltijd te dampen.
Waar kijken wij naar op deze foto? Meetresultaten van oogbewegingen laten zien dat we onze aandacht 80% van de tijd schenken aan de gezichten op de foto. De overige tijd zijn we bijzonder geïnteresseerd in het watertandend lekkere eten, maar het mooie berglandschap maakt geen schijn van kans. Laat staan dat we die ondergaande zon een blik waardig keuren.
Zo ook gaan tijdschriften met personen op de cover als warme broodjes over de toonbank, terwijl de bladen met enkel tekst op de voorflap vaker in de kast blijven staan. Onderzoek na onderzoek wijst uit: ons brein is dol op gezichten.
De eerste indruk wordt online gevormd
Of het nu gaat over zaken, personal branding of daten; de eerste indruk wordt tegenwoordig niet meer gevormd op een netwerkborrel of in de kroeg. Nee, veel eerste indrukken vormen zich online, via een portretfoto op LinkedIn, Facebook of een website. Want ja: we kijken graag naar gezichten.
De wetenschap wijst uit dat er bij sollicitatieprocedures eerst naar de foto op LinkedIn of cv wordt gekeken en daarna pas naar relevante werkervaring en opleidingen. Een enorm charismatisch portret met een wat minder spetterend cv wordt bijvoorbeeld eerder aangenomen dan een hoger gekwalificeerd persoon met een foto die totaal niet aanspreekt.
Professor Rosenberg laat bij een onderzoek met presidentskandidaten zien dat portretfoto’s niet alleen eerder worden bekeken, maar dat ze ook nog eens een stuk zwaarder wegen bij de beeldvorming van iemand dan bijbehorende geschreven informatie over die persoon.
Het zal je dus niet verbazen als ik zeg dat jouw portretfoto het eerste (en belangrijkste) is wat bekeken wordt. Daarmee is jouw foto hét medium waarmee mensen jou inschatten. In een sollicitatieprocedure of bij online zakendoen is het verreweg je belangrijkste communicatiemiddel.
De baan van je dromen of de liefde van je leven
In de huidige maatschappij is het belangrijker dan ooit om ook online je authenticiteit en persoonlijkheid te laten zien. Dit bepaalt namelijk in grote mate welke mogelijkheden er voor je open liggen en welke niet.
Ben jij online op zoek naar de baan van je dromen of de liefde van je leven? Zonder een goede zakelijke portretfoto is de kans van slagen klein, dan blijf je volgens Psychologie Magazine net als die fotoloze evenknie op de plank staan, hoe interessant je tekst (oftewel: wat jij de wereld wilt vertellen) ook is.
Hoe maak je die eerste indruk dan?
Jouw inhoud gaat dus niet verkocht worden zonder een mooie voorflap. Je hebt een foto nodig om jezelf te laten zien en de eerste indruk te maken.
Geen zorgen, je hoeft geen supermodel te zijn om fotogeniek te zijn. Het heeft weinig te maken met uiterlijk. Fotogeniek zijn is een kwestie van de juiste uitstraling oproepen bij jezelf.
Hoezo ‘oproepen’? Nou, als Brad Pitt bijvoorbeeld niet de juiste gemoedstoestand bij zichzelf oproept (lees: als hij stikchagrijnig is) kan hij zomaar op de foto staan als een ongestelde bromvlieg. Dat is niet persé wat je op LinkedIn wilt uitstralen, of wel?
Een goede portretfoto laat jou van je beste kant zien. Daarbij is het aan jou of je je hartelijke, gekke of meer zakelijke kant tentoonstelt.
Maar ja, hoe krijg je die bepaalde kant van jezelf dan boven tafel? En niet onbelangrijk: hoe leg je die vast? Een goede zakelijke portretfotograaf gaat met jou op zoek naar wat je wilt uitstralen en legt dit vast in een mooi en professioneel beeld. Een perfecte profielfoto voor LinkedIn, website en social media!
Het belang van een goede portretfotograaf
In de internationale bestseller ‘The Charisma Myth’ schrijft charisma expert Olivia Fox Cabane over de verschillende vormen van charisma, hoe je deze bij jezelf kan oproepen en vooral ook hoe je ze in kan zetten voor meer invloed en zelfvertrouwen.
Een goede portretfotograaf weet hoe hij charisma oproept bij zijn model. Hij coacht je met verschillende oefeningen en tips naar een charismatische uitstraling toe.
Wanneer je het spannend vindt om op de foto te gaan, wanneer je onzeker bent over je uiterlijk of als je ervan overtuigt bent dat jij de uitzondering op de regel bent en toch ‘écht niet fotogeniek’ bent… juist dán is een goede portretfotograaf belangrijk. Hij neemt je serieus.
De angst voor de camera mag er zijn. Zijn taak is niet om het weg te nemen maar om jou op zo’n manier door de fotoshoot heen te coachen, dat die angst je niet langer tegenhoudt om kracht en zelfvertrouwen uit te stralen.
Portretfotograaf als coach
De beste portretfotograaf is ook een coach. Samen met jou gaat hij aan de slag om jou de charismatische, krachtige en zelfverzekerde persoon te laten zijn die jij wilt zijn. En dan: klik! Hij maakt er ook nog eens een mooi beeld van. Een foto die vele deuren kan openen.
Wil je direct een fotosessie in de studio reserveren? Kijk dan hier.
Wil je goede zakelijke portretfoto's van jouw bedrijf of team? Ontvang hier meer informatie
VRAAG & ANTWOORD
De tijd die iemand nodig heeft om een eerste indruk van jou te krijgen is extreem kort, een tiende van een seconde. Stel je hebt op LinkedIn een profielfoto die niet laat zien wie jij echt bent. Dan heeft een zakenrelatie dus maar 0,1 seconde nodig om naar een concurrent te gaan. Met een goede zakelijke portretfoto maak je de eerste indruk die je wilt, en heb je een foto die jou echt laat zien.
Fotogeniek zijn kun je leren! Wij gebruiken coaching en helpen je met zelfvertrouwen voor de camera te staan. Met coachingstechnieken zorgen we ervoor dat we jou vastleggen zoals je echt bent. Als je je ongemakkelijk voelt tijdens het fotograferen en de fotograaf je geen goede aanwijzingen geeft, kan dit leiden tot foto's die je niet van je beste kant laten zien. Daarom heb je een fotograaf nodig met 15 jaar expertise in het maken van portretten.
Een professionele en aansprekende profielfoto op LinkedIn of CV kan een belangrijk pluspunt zijn in sollicitatieprocedures. Een professioneel en charismatisch portret kan een eerste indruk maken die de werkgever of recruiter aanspreekt, ongeacht de relevante werkervaring en opleidingen. Het is daarom verstandig tijd te besteden aan het maken van een sterke profielfoto die jouw persoonlijkheid en kwaliteiten op een positieve manier weergeeft.